DODATEK NA POKRYCIE KOSZTÓW ENERGII ELEKTRYCZNEJ DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH KORZYSTAJĄCYCH Z KONCENTRATORA TLENU LUB RESPIRATORA

Od 28 października 2024 roku będzie można składać wnioski o dodatek do energii elektrycznej dla osób korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora. Do programu „Aktywny samorząd” wprowadzono nowe zadanie – pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej (Obszar E) – przyznanie dodatku na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną w formie refundacji kosztów energii elektrycznej, związanych ze zwiększonym jej zużyciem w związku ze stałym, intensywnym korzystaniem z koncentratora tlenu lub respiratora.

O  dofinansowanie może się ubiegać osoba posiadająca:

  • stopień niepełnosprawności (w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności),
  • zaświadczenie wystawione przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej, która korzysta z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/zespołu domowego leczenia tlenem.

Zaświadczenie może być:

 – podpisane (wraz z pieczątką imienną) przez lekarza lub lekarza specjalistę lub fizjoterapeutę lub pielęgniarkę z zespołu realizującego świadczenie długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/zespołu domowego leczenia tlenem,

 lub

– opieczętowane przez świadczeniodawcę (placówkę medyczną, która realizuje dla Ciebie opiekę domową) i podpisane przez osobę upoważnioną przez tę placówkę.

 

Wysokość pomocy to 100 zł miesięcznie, przy czym wniosek musi być złożony za okres minimum 3 miesięcy i musi dotyczyć zakończonego okresu rozliczeniowego (miesiąca).

Zrefundowane mogą zostać koszty poniesione od dnia 1 lipca 2024 r.

Okres objęty refundacją kosztów opłaty za energię nie może być dłuższy niż 6 miesięcy (600 zł) i krótszy niż 3 miesiące (300 zł). Przykładowo:

  • jeśli wniosek będzie złożony w październiku 2024 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec-wrzesień (3 miesiące – 300 zł),
  • jeśli wniosek będzie złożony w listopadzie 2024 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec-październik (4 miesiące – 400 zł),
  • jeśli wniosek będzie złożony np. w styczniu 2025 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec-grudzień (6 miesięcy – 600 zł),
  • jeśli wniosek będzie złożony np. w marcu 2025 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: wrzesień-luty (6 miesięcy – 600 zł).

Wnioski można składać:

od dnia 28 października 2024 r. do dnia 30 listopada 2024 r.

W kolejnych latach termin przyjmowania wniosków będzie ogłaszany przez PFRON.

Wnioski można składać w wersji elektronicznej poprzez platformę SOW dostępną na stronie https://sow.pfron.org.pl/ lub w siedzibie PCPR przy ul. Szkolnej 2.

Druki wniosków wraz z załącznikami dostępne są w siedzibie PCPR, na stronie internetowej www.pcpr.police.pl w zakładce PLIKI DO POBRANIA oraz na platformie SOW.

Do złożenia wniosku w formie elektronicznej wymagany jest kwalifikowany podpis elektroniczny (płatny) lub profil zaufany na platformie ePUAP (darmowy). Informacje oraz wideo poradnik dotyczący profilu zaufanego można znaleźć TUTAJ >>> https://portal-sow.pfron.org.pl/opencms/export/sites/pfron-sow/sow/jst/filmy/film-informacyjny-jak-zalozyc-profil-zaufany/index.html

W przypadku składania wniosku drogą elektroniczną poprzez platformę SOW załączniki należy pobrać i wypełnione w formie skanu dołączyć poprzez platformę SOW w trakcie składania wniosku.

Pełną informację na temat rejestracji, funkcjonowania systemu oraz wideo poradniki dotyczące zakładania konta oraz wypełniania i wysyłania wniosków można znaleźć na stronie PFRON >>> https://portal-sow.pfron.org.pl/opencms/export/sites/pfron-sow/sow/info/

W przypadku wątpliwość oraz pytań PFRON uruchomił również specjalną infolinię dla osób korzystających z systemu: tel. 800 889 777 (połączenie bezpłatne) w godzinach 9-17. Pod ten numer należy kierować wszystkie zapytania związane z funkcjonalnością systemu.

 

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Policach

Dział Aktywizacji Społecznej i Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
Szkolna 2, 72-010 Police

 

Interesanci przyjmowani są:

Poniedziałek         7:30 – 16:00

Wtorek                 7:30 – 15:30

Środa                   7:30 – 15:30

Czwartek              7:30 – 15:30

 

 

Więcej informacji można uzyskać w załącznikach oraz w Dziale Aktywizacji Społecznej i Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, ul Szkolna 2, tel. 91 42 40 700  wew. 107.

 

Komunikat PFRON:

https://www.pfron.org.pl/o-funduszu/programy-i-zadania-pfron/programy-i-zadania-real/aktywny-samorzad/komunikaty/dodatek-do-energii-elektrycznej-dla-osob-korzystajacych-z-koncentratora-tlenu-lub-respiratora